Toyota Prius III
Eddig a Toyota Prius vásárlói némi kompromisszumot is vállaltak a környezetvédelem érdekében. A harmadik generáció viszont teljes értékű limuzin, amely úgy lett erősebb, hogy közben még kevesebbet fogyaszt. És még napelem is besegít a légkondicionálásba.
A harmadik generáció már kevés kompromisszumra késztet
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Úgy érzi túlterhelt, rengeteg a munkája? Egész nap csak rohan, jól esne egy kis lazítás? Már-már felemészti a stressz? Biztosan nyugalomra vágyik, minél több semmittevésre. Nem szereti a városi közlekedést, hiszen idegőrlő reggel és este hosszú perceket állni a dugókban. De muszáj beállnia a sorba, mindig figyelnie kell, hogy esténként ne itt vezesse le a dühét. Utálja a kézi váltót, hiszen minél kevesebb befektetett munka árán szeretne a legnagyobb nyugalomban eljutni haza.
Gyári videón az új Prius
Találtunk egy megoldást az ön számára, úgy hívják: hibrid hajtás. Egyrészt csendes, másrészt városban takarékos. Ha nincs pénze Lexusra, akkor eddig két alternatíva létezett: az egyik a Honda Civic Hybrid, a másik a Toyota Prius. A Honda nem is olyan régen lecserélte a Civicet az Insightra, a Toyota pedig egészen mostanáig nem tudott mit kezdeni a jelentősen olcsóbb vetélytárssal. (Gyorsan tegyük hozzá, hogy a Honda és a Toyota hibrid rendszere azért gyökeresen más, csak a Prius nevezhető teljes értékű hibridnek. A Honda csupán IMA rendszerrel rendelkezik, vagyis a villanymotor csak besegít, önállóan nem képes hajtani az autót.)
A Toyota tehát eddig is technikai fölényben volt, de az árversenyt kőkeményen elbukta. Mi tehet ilyenkor egy cég? Két megoldás létezik: ezt feladja és olcsóbb autót gyárt, vagy tovább fejleszt, hogy megérje Toyotát venni. Természetesen utóbbit választotta, hiszen ez a cég szerelmes a hibridekbe. Lexusból már szinte csak ilyet lehet eladni, tehát a piac visszaigazolja az elképzelés helyességét.
Nagyon nyugodt autó, kicsit talán túl unalmas is
(A képre kattintva megnézheti a Toyota sajtófotóit!)
Hiába rendelkezett már eddig is modernebb hajtással a Toyota, az új Insight mégis betett neki, ugyanis elérhető áron kínálja a portékáját. A Honda nem igazán a fejlesztéséről híres, hiszen nehéz megtalálni azokat a pontokat, amiben az Insight hajtása többet tud, mint az előd Civic Hybrid. Ez a menetteljesítményein is látszik, hiszen jó hibridként az Insight úgy megy, mint egy reumás csiga, de legalább a virágokat lehet gyűjtögetni a műszerfalon.
Ehhez képest a Prius folyamatos fejlődésen ment, megy át. Az első 1997-ben még annyira volt lendületes, mint egy 50-es robogó, de legalább megelőzte korát. A második 2004-ben hatalmasat ugrott előre, olyannyira, hogy a Honda még most sem ugrotta meg a szintjét. Európában nem is maradt el a siker, hazánkban a mai napig kereken 300-at adtak el belőle. Most jön a harmadik generáció, amitől mindenki sokat vár.
A tetőablak mögött van a napelem, amely álló helyzetben is szellőzteti az autót
A harmadik Prius fejlődésén világosan látszik, hogy a Toyota egyértelmű célja az volt, hogy egy sokkal jobban használható hibrid autót tervezzen. Legyen tágasabb, lendületesebb, ugyanakkor a technikailag fejlettebb. Már a hibrid rendszer is azon a szinten van, hogy teljes értékű autóként is helyt állhat a Prius, vagyis az autó többi elemének is meg kell felelnie a kor elvárásainak.
Az új Prius tengelytávja ugyanakkora, mint az elődé, de a hossza is csak egy centiméterrel nőtt. Ehhez képest az utastér tágasabb lett, sokkal nagyobb a hátsó lábtér, de a fejtér 180 centiméteres testmagasság felett a hátsó sorban már kicsit szűkös. A csomagtartó 445 literesre nőtt, ami annak köszönhető, hogy a lapos csomagtartó alatt van egy igen nagy méretű használható rekesz is.
A multimédiás rész is igen erős, hiszen a navigáció mellett merevlemez is helyet kapott
Az utastér is komfortosabb, a felszereltség is egészen jó, bár itt még a hazánkba érkező modelleknél lehet különbség. Olyan más autókban már ismert újdonságok jöttek, mint a Head Up Display, a távolságkövető tempomat, de van ennél nagyobb ötlet is. Az álló helyzetben automatikusan bekapcsoló szellőzés például azért jó, mert így beindítás után nem kell annyit bömböltetni a légkondicionálót. Ez a rendszer a tetőn elhelyezett napelemek segítségével nyeri ki a számára szükséges energiát, így nem meríti az akkumulátorokat. A távirányítón található kis gombbal is működésbe hozható a rendszer, így a napon parkoló autónkat már azelőtt kihűthetjük, hogy beleülnénk.
Téves hírek az új Priusról Már a menetpróba előtt rengeteg hír keringett az új Priusszal kapcsolatban, ezek valódiáságára is választ kaptunk. Az új Prius jövetelével valóban nem szűnik meg a régi gyártása, de csak a japán piacra marad meg a régi, tehát Európában csak egyféle Priust lehet majd kapni. Szóbeszéd tárgya volt egy dízel-hibrid, de ezt a Toyota már a múlt héten cáfolta, nincs még tervben sem. Sok kérdés van az akkumulátorokkal kapcsolatban, mindenki azt kérdi, mikor lesz lítium-ion. A Toyota a teljes rendszerét a nikkel-metál hibrid akkumulátorra fejlesztette ki, mivel a lítium-ion akksikkal több gond van, amit - például a túlmelegedést - még nem tudták megoldani. Örüljünk annak, hogy a harmadik Prius akkumulátora könnyebb és több energiát tárol, mint az előbbiben. |
Nem újdonság, de ebben a modellben is benne volt az automata parkoló rendszer, amely továbbra sem tökéletes, de működik. Nagyon jó viszont a központi multimédiás rendszer, amely hatalmas érintőképernyős kijelzőjén a navigáció mellett a tolatókamera képét is megjeleníti. Van hozzá merevlemezes háttértár is, így a zenék elraktározhatók.
Az új Prius hajtása is minden téren előrelépés: erősebb, áramvonalasabb, kevesebbet eszik és ezáltal kisebb a károsanyag kibocsátás. Már nem 1,5 literes a benzines erőforrás, hanem 1,8-as, igaz ez a teljesítmény és forgatónyomaték adatokban nem látszik. Az Atkinson rendszerű benzinmotor 98 lóerő és a 148 Nm leadására képes, de minden a károsanyag kibocsátás minimalizálása miatt van így.
Az elektromos motor már 80 LE-t tud, így a két egység együttes teljesítménye már 136 LE-t tesz ki. Az előd 110 lóerővel büszkélkedhetett. Javult a rugalmasság és a gyorsulás, már 10,4 másodperc alatt képes 100 km/órára gyorsulni. A végsebessége 180 km/óra, de ennél sokkal lényegesebb, hogy már nem egy örökkévalóság autópályán egy előzés. Az autó tömege ugyan nőtt, de a légellenállása tovább javult 0,26-ról 0,25-re. Az autó formája még áramvonalasabb, a legmagasabb pontja például hátrébb. Nagyon rondák, de szintén a légellenállást javítják a dísztárcsás kerekek, amik helyet azért sokkal szebb 17 colos könnyűfém felni is rendelhető. Papíron 3,9 literes vegyes átlagot ígérnek, mi alatta és felette is mértünk.
A tesztút alatt kijelöltek egy Eco-útvonalat, ahol mindenki próbára tehette, mennyire tudja levinni a Prius étvágyát. A rekord 2,2 liter lett, a mi autónk 2,8 litert teljesített, igaz 38 km/órás átlagsebességgel. Itt kiderült, hogy a csak elektromos meghajtás 50 km/óráig működik, a felett már mindenképpen bekapcsolt a benzinmotor is.
Az új Priusban már 1,8 literes benzinmotor dolgozik
Egy látványos újdonság, hogy már kapcsolgatni lehet az autó üzemmódjait. Van tisztán elektromos mód (EV), amely azért erősen korlátozott távra elég. A második az "Eco" mód, amely optimálisan osztja be az energiát, fékezésnél tölti az akkumulátorokat, gyorsításnál pedig az elektromotorra próbál hagyatkozni. Emellett létezik még egy "Power" mód is, amelyben már mindig megy a benzinmotor, így jelentősen javulnak a menetteljesítmények, az autó gyorsabban reagál a gázpedál lenyomására. Ezt még azzal lehet fűszerezni, hogy az autó előrehaladásakor a sima D mellett létezik egy B üzemmód is, ilyenkor erősebben él a motorfék, aminek a hatására jobban tölti az akkumulátorokat.
Akinek kedve van hozzá, az nagyon jól elszórakozhat ezekkel a lehetőségekkel, de a Prius Eco módban tökéletes működik. Olyannyira, hogy a nem Eco útvonalon már lendületesen haladva is sikerült 4,1 literes átlaggal hetven kilométert haladni, sőt másnap az autópályás részek után sem mutatott 5,1 liternél többet a fedélzeti számítógép.
A Prius legnagyobb fegyvere azonban nem csak a fogyasztása, hanem az alacsony károsanyag-kibocsátása is. Csaknem 4,5 literes étvágyú teljes értékű limuzin létére 89 g/km széndioxid-kibocsátási értékkel büszkélkedhet, ami azért nagyon jó adat.
Hátul nőtt a lábtér, a csomagtartó is nagyobb
Lassan tehát eljutottunk arra a szintre, hogy a Prius egy teljesen használható autó. Csöndes, takarékos, de végre tágas és kényelmes is. A féke egy kicsit furcsa, a kormányzása sem a legjobb, de a futóműve szintén teljesen barátságos, stabil, ugyanakkor inkább kényelemre hangolt. Nem tudok nagyon belekötni, arra még ott lesz a hazai bevezetés és az első hosszabb teszt.
Leghamarabb szeptember végén érkezhet meg a magyar piacra, az ára még nem ismert
Az biztos, hogy erre még várni kell, hiszen a leghamarabb szeptemberben érhet hazánkba. Az is biztos, hogy nem lesz olcsóbb, mint a régi, körülbelül 7,5 millió forintos árra tippelünk. Pontos adat csak augusztusban lesz. Addig is legyen elég annyi, hogy a Prius még tökéletesebb lett, és a menetteljesítményei sem igényelnek kompromisszumkészséget.