Hibrid autók

Ezt az oldalt a környezetvédelem érdekében készítettük, hogy minél többet tudjatok meg a környezetkímélő autókról.

Lexus RX hibrid



Sokkal gömbölydedebb az elődjénél
Sokkal gömbölydedebb az elődjénél

Az autódizájnerek vélhetően nem ennek a szegmensnek a modelljeire gondolnak esténként szex közben. Egyrészt egyik SUV sem tud elkápráztatni vagy megríkatni, de még megbizsergetni sem nagyon, másrészt mind hasonlítanak egymásra. Az RX veszített ugyan bumfordiságából és robusztussága megőrzése mellett is sokkal sportosabb, dinamikusabb és elegánsabb lett, mégsem különleges. Egy kis Volvo XC60-beütés itt, amott meg mintha a Honda CR-V-re hasonlítana. Van személyisége, elegáns és felsőbbrendű, az orra hamisítatlan Lexus-orr, de izgalmasnak semmiképpen nem nevezném.

Sportosan húznak lefelé az ablakok
Sportosan húznak lefelé az ablakok
hirdetés

Miután beszállunk, sokkal több inger ér, mint amikor nézegettük, ami egy Lexus esetében azért mégiscsak különös. Nem, a tervezők nem tértek el a jól bevált recepttől, az RX utastere továbbra sem rokokó stílusban készül, az anyagok különlegesen jó minősége bolygatja fel érzékeinket. Nem a látványuk, hanem a tapintásuk miatt ugrik hátraszaltókat az agyunk, mikor a bal kéz a bőrülés és majdnem ugyanebben a pillanatban a jobb a szintén puha bőrrel bevont kilincs kellemes, lágy érzetét továbbítja felé. Állatbarátok boldog, önfeledt perceket töltenek majd a tetőkárpit simogatásával, mielőtt visszatérnek a valóságba.

A farrész sem lett unalmas, de azért nem is extra
A farrész sem lett unalmas, de azért nem is extra

És itt jöhetnek a közhelyek a visszafogott eleganciáról, meg hogy sokszor a kevesebb a több. Az RX 450h utastere, ha nem fogdossuk, csak nézegetjük, ingerszegény. Minden ízléses, de egyszerű, két rendhagyó motívumot találtam csupán, az egyik a hibrid rendszer részét képező mutatós műszer a kilométeróra mellett, igaz, ez nem a dizájn, hanem a technika jegyében került az autóba, a másik a fura alakú középkonzol, ami viszont kifejezetten jól áll az RX-nek.

Elképesztően jó minőségű anyagokból rakták össze
Elképesztően jó minőségű anyagokból rakták össze

A hibrid hajtáshoz továbbra is két, nagy teljesítményű akkumulátorokról táplált villanymotor tartozik, és a 3,5 literes V6-ost is ismerjük már az RX 400h-ból, az új technológiáknak köszönhetően azonban sikerült 23 százalékos fogyasztáscsökkentés mellett 10 százalékos teljesítménynövekedést elérni. Az RX 450h már 299 lóerővel büszkélkedhet – ebből 249-et a V6-os ad le –, miközben a gyári adatok 6,6 literes városi fogyasztásról és egészen elképesztően alacsony, 148 g/km-es szén-dioxid-kibocsátásról árulkodnak – hasraütés-szerűen kiválasztottam egy modellt, csak az összehasonlítás kedvéért: a kétliteres Honda Accord CO2-kibocsátása 170 g/km.

A V6-os jellegzetes brummogásából az utastérbe is jut egy kevés
A V6-os jellegzetes brummogásából az utastérbe is jut egy kevés

A fogyasztásnál azért álljunk meg egy szóra. A tesztautó fedélzeti számítógépének tanúbizonysága szerint valamelyik újságírócsoportnak sikerült 6,6 literes fogyasztásig lemenni. A tesztút azonban nem pusztán a városon vezetett keresztül, jelentős része a városon kívülre vitt minket, így ez az adat inkább kombinált fogyasztásnak tekinthető. A katalógusban ebben a rubrikában 6,3 liter szerepel, vagyis elég közel jár a valósághoz. Mi erőltetett menetben is csak 11 literig tudtuk felvinni, de ahogy kicsit lenyugodtunk, hamar visszaesett 10 literre az átlagfogyasztás, ami még mindig nagyon kedvező egy felszereltségtől függően 2,1-2,2 tonnás kocsitól, pláne négy személlyel.



Erre a képre kattintva a sajtófotók galériájába jut
Erre a képre kattintva a sajtófotók galériájába jut

A kedvező fogyasztásnak azonban vannak mellékhatásai. A 300 lóerőből csak annyit érzünk, hogy az autó ugyanúgy gyorsul 130 felett, mint városban, de igazán hátborzongató élményt ne várjunk: az RX 450h 300 lóereje a legnagymamásabb 300 lóerő, amivel valaha találkoztam. Egyáltalán nem lomha, sőt, 7,8 másodperc alatt van százon, mégsem érződik gyorsnak, robbanékonynak még kevésbé. A gázreakció várat magára valamelyest, és ez így is van rendjén, egy illedelmes Lexus legyen magabiztos, de ne rángasson, ne ugrabugráljon még akkor sem, ha a sofőr óvatlan vagy forróvérű.

A motorok ereje CVT (Continuously Variable Transmission), vagyis fokozatmentes váltón keresztül jut el mind a négy kerékhez. A váltót használhatjuk manuális módban is – válthatunk a fokozatok között, paradoxonnak hangzik, pedig nem az –, de nagyon nehezen tudom elképzelni azt a célcsoportba tartozó, háromgyermekes, 46 éves aput vagy anyut, aki ezt igénybe is veszi. Mi kipróbáltuk, működött, de nem lett tőle sem jobb, sem rosszabb a helyzet, úgyhogy hamar visszaálltunk automata üzemmódba.

Nem a teljesítmény, hanem a kiegyensúlyozottság a kulcsszó. Kiegyensúlyozott motort szereltek a kiegyensúlyozott kasztniba, raktak alá egy kiegyensúlyozott futóművet, így készült el a kiegyensúlyozott műremek. A karosszéria elképesztően merev, cicergést-nyöszörgést nem hallottunk, pedig egészen komoly terepre is kimerészkedtünk, hogy egy kis izgalmat is csempésszünk a tökéletesen kiegyensúlyozott, ennélfogva meglehetősen ingerszegény tesztútba.

A helykínálat jó, kicsit rövidek az ülőlapok
A helykínálat jó, kicsit rövidek az ülőlapok

Az RX elektromos aktív stabilizátorokkal megerősített futóműve nagyon jól sikerült. A kasztni alig dülöngél kanyarban, vagyis ilyenkor keménynek érezzük a rugózást, mégis úgy siklik az autó rossz minőségű földúton, mintha egy versenypálya tökéletes aszfaltján haladna. Azok a bukkanók, melyek megzavarják az utasok kényelmét, méreten felüliek, vagyis úton a telekre el sem kell venni a gázt, mikor elfogy az aszfalt a lábunk alól.


A középkonzol rendhagyó formája<br />feldobja a műszerfalat
A középkonzol rendhagyó formája
feldobja a műszerfalat


Autóbemutatón általában az autózás a csúcs, innen már csak lefelé vezet az út; a sajtótájékoztatók szinte kivétel nélkül nagyon unalmasak, most azonban pont fordítva volt. Nem állítom, hogy a sajtótájékoztató izgalmas lett volna, de megtudtam egy csomó hasznos és érdekes infót, például, hogy az akksikra, ahogy az egész autóra, öt év garanciát adnak, és egyáltalán nem jellemző a meghibásodásuk; hogy RX-ből adnak el messze a legtöbbet Lexusék; hogy a hibrid hajtású Lexusok – modelltől és piactól függően – sokszor az eladott példányok 80 vagy még ennél is jelentősebb százalékát teszik ki, sőt, ezek a modellek csábítják a leghatékonyabban a Lexushoz az egyéb prémiummárkák vásárlóit. Megtudtam továbbá, hogy az RX alapára 16 millió forint, az eggyel magasabb, Premium felszereltségű modell árát nem tudtam meg. A 15 hangszórós Mark Levinson csomagos csúcsmodellét viszont igen: 18,8 millió.

Aktív kanyarstabilizátorok rendszere (részlet a sajtóanyagból)

A világon elsőként az RX 450h felszereltethető a gazdaságos, elektromos Aktív Kanyarstabilizátor Rendszerrel is, amely tovább javítja a jármű dinamikus képességeit. A karosszéria sodródási hajlamát jelentős mértékben csökkentő Aktív Kanyarstabilizátor Rendszer 0,5 G-s keresztgyorsulásos kanyarokban körülbelül 40 százalékkal csökkenti a karosszéria dőlését a hagyományos kanyarstabilizátorral szerelt modellhez képest.

Az első és hátsó kanyarstabilizátor közepére villanymotorokat építettünk. A mozgatóelem része egy egyenáramú, szénkefe nélküli villanymotor a hozzá tartozó lassító áttétellel. A motor képes a stabilizátor rúd bal és jobb oldalára csavaró nyomatékot kifejteni. Ellentétben a hagyományos, hidraulikus aktív kanyarstabilizátorokkal, s összhangban a Lexus Hybrid Drive alapfilozófiájával, azaz az energiával való takarékoskodással, a rendszer egyenes vonalú haladás közben inaktív. Kanyarban a rendszer vezérlő elektronikája a jármű sebessége és a kormány elfordításának mértéke függvényében kiszámítja, hogy mekkora nyomatékot kell közölni a stabilizátor egyik végével ahhoz, hogy a kanyarstabilizátor hatékonysága optimális legyen. A nagyon érzékenyen reagáló rendszer által az első és a hátsó kanyarstabilizátor bal vagy jobb oldalára kifejtett, megfelelő mértékű csavaró nyomaték csökkenti a karosszériadőlés mértékét, javítja a jármű stabilitását, és nagyszerű ívmeneti jellemzőket és a precízebb kormányzás révén sokkal agilisabb viselkedést garantál. A rendszer változó csavaró nyomatékú első és hátsó kanyarstabilizátorokkal van felszerelve, hogy forszírozott tempó mellett javítsa a karosszéria mozgásait és a kormányzás precizitását, ugyanakkor ne rontsa az egyenesfutást.

Megtudtam még, hogy az olcsó dollár és euró mellett a forgalomba helyezett Lexusok közel fele szürkeimportban jött be Magyarországra, de a szürkeimportőrök tevékenysége a forint gyengülésével gyakorlatilag megszűnt; hogy a válság előtt a vásárlók közel fele hitelre vette a kocsiját, ám a válság óta szinte mindenki készpénzre vásárol; hogy a válság előtt főleg a legmagasabb felszereltségű autókat keresték, azóta lejjebb adtak az igényeikből; ám a legfontosabb gondolat nem volt ezek között az információk között.

Miközben egy filmen azt néztük, hogyan készülnek a kocsik, milyen üzemekben, milyen gépeken állítják össze az RX 450h-t, elhangzott a lényeg: avoiding imperfection. Ez magyarul annyit jelent: elkerülni a tökéletlenséget. Ugye önök is érzik a súlyát? Nem arról van szó többé, hogy a tökéletességre törekszünk, hogy egyre jobban szeretnénk csinálni mindent. Egy fenét, a Lexus megtalálta azt a mondatot, amitől egyszerre minden autógyártó úgy érezheti, fordítva ül a lovon. Ők nem tökéletesítenek, ők tökéletesek; tudják, hogyan kell, hát el is kerülik a tökéletlenséget. Valószínűleg ez a hozzáállás teszi őket annyira vonzóvá.






Weblap látogatottság számláló:

Mai: 1
Tegnapi: 15
Heti: 36
Havi: 21
Össz.: 28 740

Látogatottság növelés
Oldal: Lexus RX hibrid
Hibrid autók - © 2008 - 2024 - hybridautok.hupont.hu

Ingyen weblap készítés, korlátlan tárhely és képfeltöltés, saját honlap, ingyen weblap.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »